Wednesday 15 June 2011

Cerita pasal kerja

Ohoiii..okeh..wa mau story sket wa nye keje..aku nye jawatan skunx aku xtau apa dah..dah jd mcm2 aku nih.Dulu 1st aku datang a.star..cuma sbgai Pereka grafik je utk sulam n printing. Tapi sikalang..aku byk habiskan kerja luar je. Dah ditambah kerja aku ke bidang perikanan..wah2 da jadi abg ikan aku nih. Aku ada abang..n abang aku ni ada wat projek kat Tasik Pedu. Projek Ikan Dalam Sangkar di Pedu. itu tajuknya...haha.Dulu Prokjek Ikan Tilapia Dalam Sangkar di Pedu. Tapi buang Tilapia tu sebab ada 1 jenis ikan lagi akan masuk iaitu ikan Siakap.

Mula2 aku xsuka weh makan Ikan air tawar or apa2 ikan la..mcm kurgla..bukan xsuka sngt2..Lepas aku pekena ikan Tilapia..perh..sedap weh..serius..manis isinya..nyum2..mcm tu gak Siakap..mcm siakap ni byk wat 3rasa..memg best la..n Siakap lebih mahal dr Tilapia..2 2 ikan ni ada kelebihan.Projek ni dah jalan 2tahun..And kami dah mula keluarkan ikan. Dan aku sebagai Ass. Manager. ha ni jwtan ak 1 lagi.aku byk belajar pasal ikan tilapia ni dengan siakap..bukan pasal ikan ja. Tapi trmasuk semua yg brkaitan. dari segi penjualan,promosi,pembekal,pemborong.mcm2 lah..wat masa sekarang Ikan Tilapia dulu fokus. utk benih2 yg sampai diletakkan di Tobiar selama 3bulan cam tu lah..dalam 3inci kami bawa masuk tasik plak.

Utk siakap aku ada gak kenal2 tokey2 sangkar ikan..n mula bergaul dengan orang MADA & FAMA. best kenal ramai2 nih.. paling syok.driver FAMA tuh..ak kenal sbgai abg ali. dia bela lebih kurg 100ekor lembu kat tanah sime darby.wah2..pakcik kayoo!!!kaya2..dgr2 dr story dia memg best.

Sekarang ni, pekerja2 di Sangkar Tasik Pedu, dalam seminggu mesti kuarkan dalam 1000kg ikan. Ok la tu..permulaan.test market.n berjalan sangat lancar. Aku cuma leceh ikan hidup je.mcm2 nak kena prepared. Kena jaga sepanjang perjalanan. Dekat xpa..ahha..aku da try baru2 nih..aku test 50kg hantar ke Setapak. Perh..hidup 20kg je..boleh plak ada paip trsumbat..30kg buta2 mampus..seb bek ade Mydin USJ amik semua..skunx ni pasaran Mydin memg kami pegang dah. Tnggu utk Tesco dan Giant plak.waduh2..sangkar baru ada 300. yg ada skunx dah besar 2 padang bola. nak jadi dekat 600 sangkar..dah mcm 4buah padang bola luasnya. N akan buka pusat pengumpulan kat a.star.di mergong..dalam pembinaan. Tempat tu utk kumpul2kan ikan2 tilapia n siakap dr seluruh pnternak ikan. So kami jual dr situ.lebih mudah.Just nak bg org tahu.

Sangkar di Bukit Tangga. Tak salah aku di bukit tangga kedah ni ada UPM> universiti pertanian malaysia. so, kat sana akan ada 1 ruang..kawasan yg agak luas trdapat pelbagai jenis sektor pertanian dalam kwasan tuh. So kami di bahagian ikan tilapia. akan beri tnjuk ajar pada student2 nanti. mybe dalam 20 org 1 sem kot.mcm2 lagi la..sumer tu dalam proses yg dah confirm. mcm tu jugak projek ikan kerapu di langkawi. pas ni mybe aku p langkawi selalu ler...yeah..apepun aku tengah semangat giler kerja nih..yg penting enjoy lah n ikhlas lah dengan kerja korg tuh..yeah

No comments: